لون دم البكارة مكان غشاء البكر بالصور شكل غشاء بكارة سليم طريقة فض غشاء البكرة عند الفتاة

لون دم البكارة بني - كمية دم غشاء بكارة - غشاء البكاره+دم بالصور - هل لون دم البكارة بالصور - دم البكارة بالصور
مكان غشاءالبكاره
يقع غشاء البكارة على بعد 2.5 سم من سطح الجسم أى إلى الداخل بمقدار 2.5 سم مما يجعل فض الغشاء يكون بسبب إدخال أي جسم إلى الداخل إلى هذه المسافة، وهذا الجسم إما ذكر أو أدوات أو أصبع فيحدث الهتك للغشاء.


ماهو لون دم غشاء البكاره
فى أغلب الأحيان يتمزق الغشاء تمزقأ اعتياديأ ،فهو غشاء رقيق يتغذى ببعض الشعيرات الدموية، وأن عملية الفض تؤدي إلى تمزق هذا الغشاء جزئيًا مع انفجار بعض هذه الشعيرات الدموية الدقيقة وعليه تكون كمية الدماء المتوقعة نقطة أو نقطتين، فإذا أضيفت إليها الإفرازات الطبيعية التي تفرزها المرأة فإن الناتج في أغلب الحالات
هو بقعة من الإفرازات تتلون بلون وردي خفيف قد يحتاج إلى جهد لرؤيته إذا لم يكن لون الفرش أبيض ولكنه يترك آلامأ بسيطة تحتاج معها المرأة ليومين أو ثلاثة للشفاء منها ، ويستحسن ترك الجماع فيهما
 
كمية الدم الناتجة عن فض البكارة
من الاوهام أن قلة الدم النازف بعد فض الغشاء مؤشر على عدم العفة، وهذا خطأ فادح، فليست قلة الدم أو كثرته دليلآ على العفة أو عدمها ، لأن المسألة ترجع إلى الفروق الفسيولوجية بين فتاة وأخرى .

هل يسبب دم الدورة الشهرية الشديد فض غشاء البكارة عند البنات قبل الزواج
وأما نزول دم الدورة الشهرية حتى ولو بكميات كبيرة أو كتل، فلا يسبب فض للغشاء ولا يعنى على الإطلاق فقدان الغشاء. فوجود فتحة في الغشاء تساعد على خروج دم الحيض و لا يعني دم الحيض الكثيف أو الكتل فقدان الغشاء.

شكل غشاء البكارة
و يكون معرفة وجود الغشاء من خلال فحص المهبل حيث يتم الضغط على الجلد الموجود أسفل الفرج لأسفل، حيث يساعد ذلك على إظهار الغشاء ثم من خلال النظر بداخل المهبل يتضح وجود الغشاء، لونه روز أو وردى، و على شكل الهلال أو دائري، و به فتحة لمرور الحيض كما ذكرنا. لذا فلا تقلقي من هذا الأمر، طالما لم يحدث إدخال جسم بعمق داخل المهبل، فلا يحدث هتك للغشاء بإذن الله.
متى لا يصاحب فض غشاء البكارة نزول دم ؟
• يمكن أحيانا ألا يصاحب فض غشاء البكارة نزول أي دم ، وذلك في حالة النوع الحلقي الذي يطلق عليه (( المطاط )) أو في حالة الغشاء السميك الصلب ، وفي كلتا الحالتين لا يحدث فض ، بالفعل ، للغشاء لأنه لا يتمزق
 
هل يمكن أن أرى غشاء البكارة ؟
لا تستطيع أية فتاة أن ترى غشاء البكارة حتى لو استعانت بمرآة لهذا الغرض وعموما ، لا انصح أبد بإجراء مثل هذه المحاولة ، فقد يتسبب كثرة العبث عند فتحة المهبل إلى تمزق هذا الغشاء الرقيق ، أو أحيانا إلى اتساع فتحة الغشاء إذا حاولت الفتاة إدخال أصبعها للداخل ، مما قد يؤدي إلى عدم نزول دم عند فض الغشاء بعد الزواج .


هل يمكن للبنت العذراء أن تحمل ؟
نعم يمكنها أن تحمل . فإذا تصورنا شكل غشاء البكارة نراه غير كامل ، تتوسطه دائرة صغيرة ، أو منفذ يمره عبره دم الطمث ، ولولا وجود هذا المنفذ ، لإجتمعت هذه الافرازات في داخل المهبل وسببت آلامآ فظيعة لا تطاق ، مما يتطلب في مثل بعض هذه الحالات إجراء عملية جراحية لشق طريق لها عبر الفتحة المهبلية ,
هذا المنفذ الطبيعي الذي يسمح بمرور الإفرازات، هو نفسه يسمح بدخول الحيوانات المنوية التي يفرزها الشاب عند اتصالاته السطحية بالفتاة ومداعبته لها ، فتدخل هذه الأخيرة إلى جوف المهبل بواسطة ذبذبات الذنب ، وتسير بالسرعة المعهودة لها ، وخاصة إذا كانت نشيطة وقوية الحركة ، فتمتصها المادة المخاطية النقية التي يفرزها الرحم قبيل الاباضة ثم تصل إلى النفرين وتلقح البويضة ويحصل الحمل
من الممكن أن يحدث حمل للفتاة العذراء إذا تسرب السائل المنوى عبر الثقب الموجود فى غشاء البكارة ، فحذار من الممارسة الجنسية- حتى وإن كانت سطحية .
لأى سؤال او معلومة عايزة تعرفيها بخصوص الموضوع اتركى سؤالك فى تعليق واحنا هيسعدنا الاجابة عليكى بأقصى سرعة عالم ستات وبنات خليجية

69 التعليقات:

غير معرف يقول...

شكرا على المعلومات والله يسترر على كل بنت

الحزينة دائما يقول...

انا كنت فى ملاهى وندر ووقعت من المنخل جامد جداااااااااااااا ومش قدرت انى اتحرك خااااالص لمدة شهر ونص وحصلى حالة نزيف لمدة فترة عدم تحركى الشهر ونص بس مش نزل دم كتير فى الاول بس اللى نزل كتير حصلى كدة لكن بقيت الشهر ونص كان بينزل كل يوم بس مش كتير فهذا يؤثر على الغشاء لان من وقتها والبريوت بتنزل ضعيف لاما تعد بشهرين مش تنزل

سوما اللبيدى يقول...

حبيبتى اولا الف سلامة عليى بالنسبة للحادثة اللى تعرضتى لها فممكن ما تكنش اثرت على غشاء بكارتك بس من المهم جدااا انك تذهبى لطبيبة امراض النساء للاطمئنان على سلامتك وسلامة غشاء البكاره

غير معرف يقول...

خطيبى كان بيكلمينى بحنية جامدة جدا عن الجنس وليلة الزفاف فشعرت بالام جامدة فى الفرج ولم اعمل شى فى الفرج وفى الصباح وجدت بقعة دم وقد اقترب موعد الدورة ولكنها لم تنزل غير افرازات بيضاء فهل يكون اتاثر غشاء البكارة ارجو الرد لائطمئن

غير معرف يقول...

شو بالنسبه للعاده السريه الي بالماء احيانا يكون عادي واحيانا مؤلم فهل هدا يأثر على الغشاء

سوما اللبيدى يقول...

حبيبتى الكلام لايتسبب فى فقد غشاء البكارة اطمينى
بس نصيحتى ليكى الكلام فى الموضوع ده قبل اوانه خطأ لان الامور ممكن تتطور بينكم لتصل لشئ اكثر من الكلام

سوما اللبيدى يقول...

العادة السرية بالماء تختلف اذا تمت ممارستها عن طريق ايصال الماء الى الداخل بقصد وبشكل عنيف
حيث لا ينتج عن ممارسة العادة السري تمزق غشاء البكارة اذا كانت من الخارج ولكنها قد تقطع غشاء البكارة اذا استخدم و ادخال اى اشياء صلبة او حركات عنيفة الامر الذى ينتج عنه فقد البنت عذريتها وقطع غشاء البكاره وطبعا ده لو كان نوع غشاء البكارة من النوع الرقيق السهل قطعه عند توجيه تيار ما قوى وعنيف لمدة من الوقت

wha7da mn alnass يقول...

شكرا دكتورة
أنا في فترة المراهقة كنت أستخدم ماء دفعه قوي داخل المهبل بجهل مني طبعاً وفي مرة من المرات نزلت مني قطعة دم ولكن ما كان معها نزيف، هل هذا يعني احتمال تمزق غشاء البكارة أو جزء منه
يا ليت لو تردي علي في أسرع وقت لأني زواجي قريب بإذن الله وهذا الموضوع مسبب لي قلق شديد

غير معرف يقول...

هل ادخال شئ صلب او الاصبع على مسافة 1 سم او 1سم ونصف يؤدى الى فتمزق الغشاء مع العلم بعدم نزول دم او دخول الشئ بعنف او حدوث الم يدل على االتمزق ..ارجو الرد للاطمئنان ولكم جزيل الشكر وهل يمكن ان يوجد الغشاء على بعد 2 سم ام مسافة 2.5 هى اقل مسافة

سوما اللبيدى يقول...

حبيباتى لازم كلنا نعرف ان غشاء البكارة عبارة عن نسيج من الألياف تكون عند التقاء النسيج القادم من الجلد والنسيج القادم من الداخل المكون للجزء الأكبر من الفرج ونقطة التقاء هذه الأنسجة تكون غشاء البكارة وبالتالى فهو نسيج قوي لا يفض بسهولة ويوجد في هذا النسيج فتحات مختلفة الأشكال، منها: الدائري والهلالي والمنخلي والجانبي للسماح بخروج دم الدورة الشهرية وفض هذا الغشاء بيكون بالعضو الذكري المنتصب بقوة او بادخال شئ صلب الى الداخل وفى حالات نادرة جداا قد يتسبب تيار الماء الشديد جداااا فى قطع بعض انواع غشاء البكارة الرقيقة جدا جدا اما نزول قطع دم اثناء الدورة الشهرية فده مش معناه عدم وجود غشاء بكارة ولكن تخرج هذه الكتل من الفتحات الموجودة بالغشاء

غير معرف يقول...

سلام عليكم و رحمة الله بركاته
دكتور اريد ان اتاكد عن سلامه غشاء بكارة
قصتي : كنت مخطوبه و نمت معه ولم دخل قضيبه كله فكان بس راس و ثم نزل و مني قطرات من دم و قالي انه لم دخل كله بس راس وكان متاكد عن ذلك ان غشاء سليم بس جرحني ثم ابتعدت عنه و لم مارست بعد ذلك ثم ذهبت الي عياده كي اتاكد سلامه غشاء قالي زي فول غشاء سليم و ثم سالت مرة اخرى اكيد سليم قالي لا و اني واسيع واحتاج عمليه دكتور خطيبي دخل علي بس مره ما دخل كله كان بس راس و كان حيل ضيق .

دكتور خطيبي تركني بدون ذكر اسباب دكتور حيل خايفه جدا ابي اطمن عل انا عذراء؟
ارجوك رد علي دكتور مادري شنو اسوي في حياتي يعد ماتركني خطيبي

سوما اللبيدى يقول...

اول شئ لازم تعرفيه ان صعب حد يعرف غشاءك سليم او لا بمجرد الوصف لازم تروحى لطبيب متخصص وهو اللى هيقولك بعد ما يكشف عليكى اذا كان غشاء مقطوع قطع جزئى ام مفضوض بشكل كامل

غير معرف يقول...

عمري 23 مارست العادة السرية ولأول مرة ادخلت اصعبي قليلا و بعدها ب يومين نزل بقعة دم فتصورت انها من الدورة الشهرية وذلك قبل موعد الدورة الشهرية باربعة ايام و انا في حيرة شديدة ياترى ماذا فعلت بنفسي ..هل فض غشاء البكارة او يكون فض جزئي و هل يمكن ان يلتئم الغشاء ازا كان فض جزئي

غير معرف يقول...

انا بينزل علي ماء ابيض شفاف يشبه ماء الشهوة بدون ما اشتهي اي احد ولا اي شي شو هاد؟ و ايه سببوا؟؟

غير معرف يقول...

هل الاصابع تفتح الغشاء ارجوكم فيدوني

غير معرف يقول...

دكتورة ممكن سوال انا كنت امترس العادة السرية بالمياة بس زى ماكانى اقوم بنظف نفسى من w.c زى قطعة لحم صغيرة مش متاكدة منى انا كدة ممكن اكون فقدت عذريتى

سوما اللبيدى يقول...

بالنسبة للبنت اللى عندها 23سنة فانتى بتقولى انك وجدتى دم بعد ممارسك العادة ولم يكن وقت الدورة وانا ما اقدرش من وصفك احدد ان كنتى اقتربتى من غشاء بكارتك ام لا فافضل شئ هو انك تذهبي لطبيبة امراض نساء للكشف عليكى ومش لازم تقولى لها اسمك الحقيقى علشان الاحراج انتى اذهبى للطبيبة فقط لكى طمئنى على نفسك وتخلصى تماما من القلق والهواجس اللى اكيد تعابة نفسيتك جدااااا

سوما اللبيدى يقول...

اما بالنسبة للاخت اللى بتسال عن الافرازات والسائل الابيض فاحيانا بيكون ده شئ طبيعيى اهم شي ان الافرازات دى ما تكنش لونها مش شفاف مائل الى الابيض الفاتح يعنى لو لونها اصفر ده بيكون ناتج عن التهاب وكمان لو الافرازات زيادة عن اللزوم او كريهة الرائحة وقتها بيكون لازم تستشرى الطبيب ليصف لك العلاج المناسب

سوما اللبيدى يقول...

حبيبتى طبعا الاصابع اذا تم ادخالها الى داخل المهبل قد تتسبب فى فض غشاء البكارة

سوما اللبيدى يقول...

بالنسبة للبنت اللى بتمارس العادة السرية بالماء فلازم تعرف ان غشاء الكارة عندما يفض ينتج عنه دم سائل وليس كتلة لحم صغيرة لان الدم الناتج عن غشاء البكارة هو دم ناتج عن جرح

غير معرف يقول...

اسلام عليكم اني مخطوبه مارست العادة السريه في يوم ما وادخات اصبعي وبقيت طول ليل خاف ولكان لم ينزل مني دم وفي صبح لم اجد دم بس عندم دخالت الي دورت المياه نزل مني دم مع بول وكان موعد الدوره الشهري هل نزول دم مني معنه انه انفض او انه دم دوره مع العلم انه حولت رايته بامراء شكل متل عشاء الحلقي واني لااصتطيع الدهب الي دكتور وكان اني اخبرت خطيبي وسمحني ولكاني اريد ان اتااكاد

غير معرف يقول...

لو نزول دم كل ما امارس الرياضه ويزيد ؟ ما هذا وعلى العلم انى بنت

غير معرف يقول...

شكرا لكم على المعلومات الحلوه

غير معرف يقول...

هل من الممكن ان افقد عزريتي وانا في ايام الحيض مع العلم اني قد مارست العاده السريه بالماء في ايام الحيض ارجوا الرد سريعا لان زفافي باقي عليه 3 ايام

غير معرف يقول...

ذهبت للطبيبه لأتأكد من عذريتى فقالت لى ان الغشاء مجروح من الناحيه اليمنى فانا قلقه بشأن ذلك وارجو النصيحه

سوما اللبيدى يقول...

ممكن البنت تفقد عذريتها حتى ايام الحيض لو ادخلت اى شئ صلب الى داخل المهبل ولو انتى قلقانة اوى انصحك لازم تذهبي لطبيبة امراض نساء علشان تبقى مطمنة واعرفى ان الحرج اللى هتتحطى فيه وانتى رايحة للطبيبة اقل ميت مرة من الحرج اللى هتتحطي فيه لو ليلة الدخلة عريسك اكتشف ان غشائك مفضوض فاذهبى للطبية وريحي بالك وان شاء الله تلاقى غشاءك سليم

سوما اللبيدى يقول...

الحل عند الدكتورة انتى بتقولى انك ذهبتى للطبيبقة وقالت لك ان غشاءك مجروح انتى كنتى لازم تساليها انتى تعملى ايه وهل كده ممكن غشائك ليلة الدخلة لاينزل دم انتى لازم تعرفى ده كله من الطبيبة هى اللى كشفت عليكي وهى اللى هتقدر تجاوبك صح

غير معرف يقول...

مارست العادة السرية بإدخال جسم صلب حوالى 10 سم ولم ينزل منى دم كان علمى انا غشاء البكرة بالداخل وليس على مد 2.5سم وانا حائرة وخائفة من تمزيق الغشاء

غير معرف يقول...

انا وصغيره ادخلت اصبعى فى مهبلى ولكن لم انزل دم ولكن عندما احبببت ان اتأكد من غشاء البكاره ادخلته مره اخرى ولكن لم اجد اى شئ يسده فخوفت ان يكون انفض فهل هو هكذا انفض ام ماذا

غير معرف يقول...

انا بنت عمري 17 سنة نوع بكارتي حلقي ذات مرة ذخلت صبعي بس غير جزء صغير وانا خايفة كثير اني اكون فقدت غشاء بكارتي طمنيني يااختي العزيزة

غير معرف يقول...

دكتوره انا كنت بمارس العاده السريه من فتره وبعدها فى مره حسيت بوجع ونزل دم لونه بنى فهل كدا اتفض البكاره وهل اروح لدكتوره ولا لا بس انا محرجه اقولها ايه وازاى اعرف بنفسى ان البكالره موجوده ولا لا

الحائرة في امرها يقول...

**** السلام عليكم****: أولا أشكرك يا دكتورة على المساعدة لي أنت بتساعدي فيها كل من سألت عن أي شيئ مبهم لديها و أنا بدوري أود أن أسألك و أريح نفسي من الوسوسة إلي أنا عايشتها مع روحي و لي تتمثل في أني في اليوم الثاني أو الثالث من الحيض كنت بغسل فرجي بسرعة و لم أتنبه فإذا بإصبعي يدخل في المهبل عن غير قصد و من ذلك اليوم و أنا قلقة على حالتي و لم أذهب للطبيبة للفحص من خجلي أن تراني و أنا عارية.
أرجوا أن تنصحيني و تريحيلي قلبي من هذا الهوس.

غير معرف يقول...

لو سمحتى لو حصل اتصال جنسى بين ولد و بنت بس من الخارج دو اتصال كامل بس الحيوان المنوى بينزل فى المنطقة الى بيحصل فيها الاحتكاك عند المهبل بس من الخارخ دون دخول ده ممكن يكون اثر على غشاء او يسبب فى الحمل لان الدورة الشهريه منقطعة لحد دلوقتى شهرين و الشهر التالت لسة مش جت فى ميعادها ممكن يكون فى حمل

غير معرف يقول...

دكتوره انا عندى تسلخات فى المنطقه الحساسه بسبب الحلاقه فكانت تؤلمنى جدا وتسببلى زى حساسيه محتاجه احك فيها فلما دخلت التواليت فضلت احك فيها غصب عنى بايدى بهرش فيها يعنى وبعدين لاقيت فى صابعى دم وجبت منديل لاقيت دم قلقت جدا يكون دا دم البكاره وانا كل شويه يجيلى وساوس لاكون ادخلت صابعى بدون ما اخد بالى وانا معرفش اصلا مكان البكاره تحديدا فين هل ممكن دا يكون البكاره وانا كدا فقدت عذريتى ولا لا مع العلم انى انا كنت قاعده ع التواليت عادى يعنى مش فاتحه رجلى اوىولا حاجه انا الوساوس هتجننى انا حتى محسيتش باى الم او حتى لو ادخلت صابعى جامد كنت هحس بس الوساس قتلانى مش مخليانى اذاكر خالض وعماله اقول انا مش هينفع اتجوز ارجوكى يادكتوره ريحينى

غير معرف يقول...

انا فقدت عذوريتي مع خطيبي وبعدها انفصلنا شو الحال لحتى ترجع

غير معرف يقول...

دكتور انا عندى 16 سنه وكنت بمارس العاده السريه لغاية الشهر اللى فات وكنت بمارسها من الخارج فقط وعمري ما دخلت صباعي من الداخل وبتنزل عليا افرازات بسيطه كان لونها ابيض شفاف والحقيقه ان انا هتجوز بعد خمس سنين ولابن خالتى وخايفه جدا ارجو الرد

غير معرف يقول...

السلام عليكم ارجو الرد دكتور انا خايفه جدا من ان اكون مش عذراء انا عندي 16 سنه ولغاية الاسبوع ده وكنت بمارسها وكنت بمارسها سطحيه ومدخلتش ابدا صباعي فى المهبل وكانت بتنزل افرازات لونها ابيض شفاف وكان بيبقى زى وجع بس وجع بسيط جدا جدا جدا والحقيقه ان انا هتجوز بعد سنتين ارجو الرد يا دكتور بأقصى سرعه

غير معرف يقول...

انا نزل مني نقطتين دم بس انا مجتش جنب المهبل و لا عملت اي حاجة خالص انا فاجاه لقيت كدة و اتخضيت اوي :( .. مع العلم ان معاد البيريود قربت
ممكن حضرتك تفديني

غير معرف يقول...

ارجوك دكتور انا بنت في 14سنة كنت ا مارس العادة السرية بالماء لما توقفت بعد بضعة دقائق نزل دم و الدورة الشهرية خلصت عندها يوم

غير معرف يقول...

السلام عليكم انا ابلغ من العمر 22عاما كنت امارس العاده ولا اعرف اضرارها وانا مقبله على الزواج بعد3اشهر واخاف من غشاء بكارتى واثناء الدوره ادخلت يدى فوجدت فتحه بالداخل ومن هذا الوقت وانا مرعوبه مع العلم انى كنت امارس العاده احيانا فى اخر ايام الدوره الشهريه فهل بذلك اكون فضيت غشاى افيدونى الله يفيدكم

غير معرف يقول...

السلام عليكم...في حال ارسال صور هل من الممكن ان تعرفي اذا الغشاء موجود او لا

غير معرف يقول...

انا يا دكتور ذهبت لطبيبة لفحص بكارتي اخبرتني انه غشائي مرخي بسبب العادة هل هاذا يعني انه لن ينزل دم ليلة الدخلة

غير معرف يقول...

السلام عليكم صديقتي اتعرضت لعملية تحرش من قبل رجل كبير بالسن وكانت عملية الجماع تتم وهم واقفين وكانت تفتح قدمها قليلا وكانت صغيرة ولم تتذكر انها شعرت بالم او نزول دم فهل في هذه الحاله تمزق الغشاء وهم واقفين

غير معرف يقول...

حل عملية الجماع اذا تم في حالة الوقوف يؤدي الى تمزق غشاء تكون فتحة القدم قليلا اثناء الجماع

غير معرف يقول...

انا فتاة مرتبطة ولا اعلم ماذا حدث فى يوم منا الايام اتى حبيبى وطلب منى ان ازهب معة للبيت حيث والدتة هناة وزهبت وحدث ان تم بيننا معاشرة لاكن دون ايلاج ولكن حدث ان وجدت وجع فى المهبل ووجت دماء كانت ليست كثيرة ولكن نزلت ماذا افعل هل انا لازلت عزراء ام لا

غير معرف يقول...

السلام عليكم..عندما نظرت في المرأة وجدت غشاء لونه ابيض بشكل دائرة صغيرة لا تغطي المهبل بشكل كامل وانما تغطي ااجزء الاعلى منه فقط..هل هذا غشاء بكارة ارجوكم اريد الجواب

غير معرف يقول...

ممكن اعرف فعلا ممكن الغشاء ينجرح ويفضل موجود بس فى الحاله دى هى وضعها اية بظبط انسة وله مدام وله الغشاء ممكن لو تم فتحة تانى بعد كام شهر مثلا ينزل دم وله خلاص وممكن الغشاء يلم الجرح بتاعة بعشاب تانى وله لا وممكن يتمزق الباقى بتاعة مع نزل الدورة او اى حركة عنيفة جرى ملاهىى اى حركة

غير معرف يقول...

هل البنات قبل البلوغ بيكون لديها غشاء بكارة من الداخل على بعد2ونصف سم

غير معرف يقول...

دكتوره انا لدي افرزات كثيره جدا واجد مثل المخاط لونه ابيض وسؤال تنزل علي دائما بشكل كبير لدرجه اني ﻻ استطيع لبس جيبه ﻻنه تبلل مني
ولدي حكه شديده ومن 7 اشهر وانا اقوم بالهرش وجدت اصبعي به قطره دماء
انا مخطوبه واخشي اني قد فقدت عذريتي وخائفه من الذهاب الي الطبيب واذا حدث ذلك لن استطيع الزواج ﻻن خطيبي لن يصدق ذلك
لقد نظرت الي الصوره وحولت ان اري نفسي واعتقد اني النوع الاول من جهه الشمال
انا خائفه جدا

غير معرف يقول...

دكتوره لازم يخرج دم عند فض البكاره؟
هل الماء يوثر بعمليه فض البكاره ام لا؟

غير معرف يقول...

انا حامل عن طريق التلامس الخارجي واعتقد اني في الشهر التالت ينفع انزل الطفل من غير فتح الغشاء وازاي اتاكد اني لسة بنت

سوما اللبيدى يقول...

بشكل عام انا هجاوب كل البنات على اسئلتهم عن غشاء البكارة فى نقطتين الاولى ان ممارسة العادة السرية تسبب اضرار كثيرة للبنات منها فقد العذرية او هتك غشاء البكارة اذا تمت ممارستها عن طريق ادخال اى شئ صلب للداخل سواء كان قلم او اصبع وان ممارستها الخارجية لها ضرر على البنت ولكنها لا تسبب فقد غشاء البكارة
النقطة الثانية اللى لازم كل البنات تعرفها ان قلة الوعي باخطار ممارسة العادة السرية قد يسبب فقد تام لغشاء بكارة البنت وان القلق بدون مبرر يعنى لو انتى لم تمارسي العادة من الداخل او لم يحدث ادخال اى شئ صلب للداخل فالبالتالى لايمكن ان يحدث فض لغشاء البكارة من تلقاء نفسه ولكل البنات القلقانة لدرجة الرعب الشديد اقدم لهم نصيحة بان القلق هينتهى بمجرد ذهابهم للطبيب حتى ولو كان ده فى السر دون الكشف عن هويتهم الحقيقية ودون اخبار احد كل اللى هتتحمليه الاحراج الشخصي وسعر الكشف بس هترتاحي من القلق اللى انتى عايشة فيه وتعرفى هل فعلا غشاءك سليم ام مفضوض وربنا يهدي ويصلح حال جميع البنات

سوما اللبيدى يقول...

بالنسبة لغشاء البكارة ففى غالبية الاحوال بينتج عن فضه دم ولو بسيط جداا ولكن هناك حالات نادرة لاينتج عن فض البكاره عندهم دم بس دى حالات نادرة جداا

سوما اللبيدى يقول...

انتى لازم تروحي لطبيب لانك بتقولى انك حامل وانك عايزة تعملي اجهاض

غير معرف يقول...

انا مره كنت اشطف نفسي وكان الماء خفيف وفجأه اندفع الماء بشده وكان على فتحه المهبل وحسيت بالم شديد واحضرت المرايا ووجدت نقطه دم هل يمكن ان اكون فقدت الغشاء !!! مع العلم اني ابعدت الماء فورا يعني لو تزوجت معقوله الفتحه راح تكون اتسعت والا راح يعرف اني لم المس من قبل طمنيني يادكتورة الله يجزيك خير

غير معرف يقول...

هل لو دخل الراس بس ونزوول دم كثير يعنى فقدان البكاره

سوما اللبيدى يقول...

طبعا انتى بتقولى ان عضو ذكري دخل منه جزء وفى دم نزل اكيد الدم ده يبقى معناه فقدان غشاء بكارتك

غير معرف يقول...

انا بمارس العادة السرية بس مش على طول .. الليلة ادخلت صباعي للمهبل ونزل دم بسييييط جدا مع العلم انو ما ادخلتو جوا اوي واظافري طويلة هل ممكن يكون فقدت غشاء البكارة او جرح بسبب ظوافري ؟ محتارة جدا وخايفة اوي وانا عمري 16.

غير معرف يقول...

هل يمكن لغشاء البكاره ان ينزف دم اكتر من مره وبعد فتراات ليس متتاليه

غير معرف يقول...

انا لمست فتحه المهبل وحاسه بحرقان ماسببه

غير معرف يقول...

السلام عليكم دكتور
انا كنت اسوي شيء مدري هو يعتبر عاده اول ﻻ الشيء يتلخص ف اتي كنت افكر بشي جنسي وبعدين احط يدي بين رجولي واضغط على المنطقه العليا من المهبل لحد ما اوصل لدرجه وبعدين احس انو رغبتي انتهت وما افكر بهالاشياء بعدها المهم سمعت انو هالحركه تسوي ضيق ف الحوض فبالتالي تننع الوﻻده الطبيعيه هالشيء صح ؟؟ وايش مخاطر الي اسويه

سوما اللبيدى يقول...

ممكن لانه فى انواع من غشاء البكارة بتنزف على اكثر من مرة

سوما اللبيدى يقول...

ممكن تكونى جرحتى نفسك او تكونى جرحتى غشاء بكارتك اثنء ممارسة العادة الشخص الوحيد الذى سيفدك هو الطبيب

غير معرف يقول...

السلام عليكم دكتوره ..انا بنت عمري 18 سنه وابي اسالك واتمنى تفيديني لاني بصراحه الاوهام والوسواس تاعبتني حيل ..دكتوره وانا صغيره عمري في حوالي 9او 10 سنوات تعرضت لضربه طفيفه في فتحت مهبلي ولكن كانت سطحيه ولم يدخل شئ الي داخل مهبلي ولكن بعدها نزلت مني قطرات من الدم وكان لونها فاتح ومن يومتها وانا خايفه اوي وماادرش اروح لطبيبه عشان تفحصني استعنت بالصور الي توضح اشكال الغشاء ولكن مافيش ولا صوره تطابق غشائي ولكن دكتوره شكل فتحت مهبلي زي المثلث وضيقه مرره اقدر ادخل اصبعي السبابه فقط فيها ولكن تعورني اوي لما ادخلها وبعد مااطلعها الالم يستمر شويات ..اتمنى تفيديني دكتوره انا في حاجتك كثير

غير معرف يقول...

مرحيا , ممكن ايعت صوره للفرج واضحه , وان تقولي لي اين يقع الغشاء , لم استطع تمييزه , وكل الصور في النت غير متشابهه مما يثير في القلق انا مقبله على الزواج كمان 8 اشهر واريد الاطمئنان ربنا يطمنك

غير معرف يقول...

دكتور لو سمحتى انا وقعت وقعة جامدة جدا على خشبة بس فى منطقة المهبل و نمت و بعدها لقيت بقعة صغيرة لونها وردى مش احمر و انا مش عارفة انا كده حصل ايه معايا يعنى انا كده مش عذراء ولا اله ممكن حضرتك تردى عليا و تطمنينى

غير معرف يقول...

انا في وسواس في دماغي علشان انا كنت بتفرج علي الجنس علي النت كنت بشعر بسخونة جامدة انا خايفة اوي ياريت ربنا يسعدكم قولولي اعمل ايه

غير معرف يقول...

وهو لازن ينزل دم فى نفس اللحظه..التىادخلت اصبعها بالمهبل..وماذا لو كانت فى نفس الوقت اللى فيه الدوره الشهريه فكيف اعرف ...ان الغشاء اتفض

سوما اللبيدى يقول...

ان دائما بانصح معظم البنات بالذهاب للطبيبة وده لانها بذهابها للطبيبة سوف تطمئن بنسبة 100% وتعرف بالظبط حالة غشائها هو الموضوع محرج شوية بس ممكن تغيري اسمك وتلبسي حجاب يخفي عض مالامح وجهك بس كل ده ارحم من القلق والوساوس اللى بتفكروا فيها احنا فى مجتمعاتنا العربية بنربى فى البنت خوف رهيب من فقد غشاء البكارة وبالتالى لما بيحصل لها اى شئ مثل جرح او خبطة فى هذا المكان بتقلق جداااا احب اطمنكم ان غشاء البكارة فضه مش سهل جدا يعن مش زجاج اى خبطه هتكسره بس ده ميمنعش ان فى حوداث وان كانت نادرة بيحصل فيها فض لغشاء بكارت بعض البنات ونصيحتى ليكم متستعجلوش على المتعة بممارسة العادة السرية لانك هتستمتعى شوية وهتفضلى عمرك كله تعانى من اضراراها

إرسال تعليق